Emmanuel Cuisinier
- Doctorant
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Faculté des arts et des sciences - Département de philosophie
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Biographie
M.A. Philosophy Concordia University 2022
B.A. Philosophy Concordia University 2020
Programmes d’enseignement
- Année préparatoire – Préparation aux études universitaires
- Baccalauréat 4 ans en sciences humaines et sociales – Sciences sociales Sciences humaines
- Baccalauréat 4 ans en arts et lettres – Arts et musique Lettres et langues Sciences humaines
Cours donnés
- PHI1901 Pensée rationnelle et argumentation
Expertises
- Phénoménologie
- Philosophie de la perception
- Philosophie morale
- Psychologie morale
- Éthique
- Méta-éthique
Ma recherche vise à expliquer des phénomènes moraux extrêmes tels que l'héroïsme spontané, la violence, et les sources courantes de stress post-traumatique afin d'en tirer un apport phénoménologique (et philosophique) en plus de comprendre en quoi ces expériences peuvent nous informer sur la nature humaine. Je m'appuie sur la phénoménologie et, plus particulièrement, sur les travaux d'Husserl et de Merleau-Ponty, auteurs sur lesquels je me suis spécialisé depuis ma maîtrise. Je m'intéresse entre autres à leurs travaux sur la perception spontannée ainsi que sur les jugements pré-perceptuels (préjudicatifs) afin d'examiner la possibilité d'avoir des jugements moraux pré-perceptuels et de voir comment ces jugements existent dans les phénomènes mentionnés plus haut et quels rapports ils peuvent avoir avec la notion de valeur morale. Mon travail s'inscrit dans une récente lignée de publications en phénoménologie critique sur le phénomène de l'orientation morale.
Résumé de mon projet de thèse:
My thesis aims to present Maurice Merleau-Ponty’s thought on ethics and morality in a coherent and systematic framework as an alternative to previous phenomenological and analytical interpretations of moral perception and moral experience more generally. Taking up from Hamrick’s interpretation of Merleau-Ponty’s claim that moral value (e.g.: right, wrong, bravery, cowardice, etc.) is a process of “making something out of contingency”, my working hypothesis is that moral values are in fact based on perceptual meanings generated out of a tension that exists between freedom and contingency on a perceptual level. To demonstrate this, my thesis will be structured by exploring four key ideas located in key passages throughout all of Merleau-Ponty’s published works, lecture notes, and drafts: 1) the pre-judicative nature of affective perceptions as described in the Phenomenology of Perception and his Psychology Lectures, 2) Merleau-Ponty’s interpretation of moral values as perceptual relationships of meanings between the subject and its being in the world (as shown especially in The Structure of Behavior and The Visible and The Invisible), 3) the body as embodying moral values caused by perceptual tensions between freedom and contingency (also illustrated in Sense and Non-Sense as well as Humanism and Terror), and 4) Merleau-Ponty’s discussion of contingency and freedom as calling for a continuous unfolding of proactive action on a perceptual level in the Phenomenology of Perception. Most phenomenologists in the late 19th to mid 20th century wanted to ground moral philosophy within either emotional experience (such as empathy) and reason (Meinong, Brentano, Scheler, Husserl, Stein, who, for the most, part wanted to develop a “logic of ethics” broadly speaking). Other phenomenologists based moral philosophy in social encounters (Levinas, Ricoeur, Sartre, De Beauvoir, Henry). In the analytical tradition, the debate about “moral perception” and the nature of moral experience is about either defining the (metaphysical) properties of this experience as opposed to, let’s say, properties for experiencing emotional behavior (Blum 1994, Audi 2013), or defining moral perception as intrinsically emotional (Tappolet 2000). Ultimately, my thesis will contribute to the development of a small but growing scholarship on Merleau-Ponty’s ethics and provide a stark contrast between morality as originating from perceptual experience as opposed to originating from emotionality or reason.
Articles en préparation:
- L'héroïsme en tant que réponse sensorielle au problème de la liberté chez Merleau-Ponty
- L'apport de la phénoménologie de la perception de Merleau-Ponty pour comprendre l'héroïsme spontanné
- La phénoménologie et la perception comme approches inclusives envers les troubles mentaux dans la philosophie de l'amour
Responsabilités et rayonnement Tout déplier Tout replier
International Merleau-Ponty Circle
Society for Philosophy of Sex and Love
Society for Phenomenology and Existential Philosophy
American Philosophical Association